Řešení
WP1 Výstavba na brownfields
Denně je nově zabráno
ČR 20 ha zelené louky – greenfields
D 120 ha => r. 2020 – 30 ha
UK 60% nové výstavby na brownfields
- 1.Napojení na zahraniční projekty - Cabernet, Revit, Norisc, Nicole, Image Train…
- Otestování modelů (UMS, SISIM, NORISC, „soft EIA“, vzešlých z evropských projektů)
- Rozpracování „Směrnice Evropského parlamentu o ochraně půd“
- Napojení na MMR ČR „Revitalizace deprimujících zón pro veřejnou správu“
- 2. Rozčlenění celého procesu regenerace brownfields do přesně definovaných fází
- 3. Detailně rozpracovaná 1. fáze: archivní data, mapové podklady, pochůzka
==> Výsledkem je věrohodná odpověď:
- jaké je potenciální znehodnocení lokality kontaminanty
- jaké jsou možnosti potenciálního využití lokality
- jaká je atraktivita lokality
- + databáze brownfields
- + databáze případových studií http://dotaznik.brownfieldsinfo.cz
- ==> důležitý materiál pro rozhodovací proces na úrovni městské správy
- 4. Rozvoj metod geoenvironmentálního průzkumu
Podloží brownfields ovlivněno:
- fyzikálně – výsypky, vysoká deformace – rozpracování metod zlepšování
- chemicky – kontaminované území – potřeba sanace
- jinak – metan, nevybuchlá munice
WP2 Udržitelná výstavba budov
30-40% veškeré energie jde do výstavby a provozu budov
90% času lidé stráví v budovách
- 1. Urbanisticko-architektonické řešení - orientace, stínící prvky, zeleň …
- 2.Výzkum:
- izolační systémy (teplo, radon, ... )
- distribuce tepla, chladu, vzduchu a vody
- teplotní mikroklima a kvalita vnitřního vzduchu
- Energie - zisk - zemní výměník, energie Slunce, akumulace energie do vody, podloží
- 3. Reálné modely 1:1
WP3 Využití odpadních hmot, recyklátů ve stavebnictví
Omezení odpadů – jejich ukládání na skládkách
- Úspora přírodních zdrojů
- Odpady:
- ze stavebnictví
- mimo (energetika, těžba apod.), popel, škvára, struska, hlušina, pneu apod.
1.Iniciace procesu
- Technologie: demolice, sběr, recyklace – recyklační linky stavebních a demoličních odpadů
- Právní podpora: vznik komoditní burzy recyklátů
2. Výzkum nových materiálů na bázi odpadů a recyklátů
a)Recyklovaný cihlobeton vyztužený rozptýlenými syntetickými vlákny
- cihly, beton cca 3,2 mil t/rok – S 4,8 mil. t vytříděného odpadu.
- kvalitativně nový materiál – vysoká reziduální pevnost při vysokých deformacích
- získán užitný vzor (patent)
b)Elektrárenský popel
- 14 mil. t/rok
- popílkový stabilizát
- popel stabilizovaný vápnem resp. vyztužen syntetickými vlákny
- energosádra
- Vyztužený popel syntetiky – výrazné snížení křehkosti, ověřena technologie míchání v laboratorních podmínkách
c)Asfaltem stmelený materiál
- výzkum využití asfaltového recyklátu v konstrukčních vrstvách silničních komunikací
- měření mechanicko-fyzikálních vlastností včetně reologie za různých teplot, dynamické zatížení, zmrazování, rozmrazování na směsi typu SROSM1 (směs recyklovaná obalená za studena na místě) – proti vyjíždění kolejí + vyhodnocování uložení a zhutnění asfaltové vrstvy novým strojem Compact Gyrator
3. Aplikace
Zemní konstrukce dopravních a vodních staveb
WP4 Přírodní katastrofy (živly, nehody) optimalizace ochrany, interakce se stavebními konstrukcemi
- povodně, sesuvy, zemětřesení, extrémní sněhové srážky
- požáry, nehody na komunikacích (křižovatky), kolize se zvěří – ekodukty
- únik kontaminace do podloží
Optimalizace ochrany - vymezení míry přijatelného rizika => pravděpodobnostní přístup
Dílčí specifika:
Povodně
- interakce zemních konstrukcí při extrémních vodních stavech - MS HYD
=> vývoj metody hodnocení povodňových rizik - posuzování ekonomické efektivnosti navržených protipovodňových opatření
- Metodika přijata - MZe ČR “prevence před povodněmi II. etapa” je přílohou Usnesení vlády č. 496/2006 (10.5.2006)
- Studie v rámci projektu ELLA (Elbe-Labe, 2006) - 17 lokalit
ODERREGIO v rámci INTERREG IIIB CADSES Opava - Polsko
- Prezentace v sídle Evropské investiční banky (EIB), doporučeno i dalším zemím
Sesuvy
- výzkum aktivace sesuvů (především antropogenních sedimentů při extrémních srážkách) Ústecko - Rabenov - geodetické + geotechnické sledování svahových pohybů
Seismické zatížení
- vývoj výpočetního algoritmu zohledňující vliv cyklického zatížení na odezvu železobetonových rámových konstrukcící - implementace do programu SIFEL
Dopravní nehody
- vytvořen počítačový program pro výpočet odhadů kritických odstupů založených na metodě maximální věrohodnosti - spolupr. s Ruhr univ. Bochum (prof. Brilon)
- sledování kritických situací v silničním provozu - obchvat města Čáslav (I/38) - simulace programem VISSIM
- interakce se zvěří => zvláštní kategorie konstrukcí - ekodukty (EPF Lausanne)
Havárie
- šíření kontaminace ve vadózní zóně - simulační modely na principu duální propustnosti (int. Workshop ISGIM - Proudění v proměnlivě nasyceném pórovitém prostředí)
- ekologická havárie Stráž pod Ralskem - Diamo s.p.( kurz Numerické modelování v programu GMS)
Požáry
- Numerické modely
- Zkoušky v termokomoře
- Zkoušky na skutečných objektech
Copyright (c) 2005-2008 ČVUT
|